Over het HV ventiel, ook wel Dunlop of Blitz ventiel genoemd
Dunlop
Op Nederlandse fietsen was vanouds het Dunlopventiel gebruikelijk. Dit ventiel wordt ook vaak "Hollands ventiel" genoemd. Het bestaat uit een stalen buisje dat aan het uiteinde is afgesloten, maar dat aan de zijkant een opening heeft. Over het buisje heen is een stuk ventielslang geschoven. Dit is gemaakt van zeer elastisch materiaal. De lucht wordt met behulp van een fietspomp door de ingang in het buisje gepompt, waarna de luchtdruk de ventielslang opzij drukt en de lucht tussen het buisje en de ventielslang in de band instroomt. Door de luchtdruk in de band wordt de ventielslang strak tegen het buisje gedrukt, waardoor de lucht niet meer terug kan stromen. De ventielslang dient ook voor de afdichting tussen het eigenlijke ventiel en de aan de band bevestigde huls
Blitz
Het Dunlopventiel wordt thans nog weinig gebruikt. Het moderne Blitzventiel past in dezelfde binnenband en velg als een Dunlopventiel. Het heeft een klein balletje dat tijdens het oppompen door de luchtdruk naar beneden gedrukt wordt, waardoor de opening vrijkomt. Bij gebruik schiet door de overdruk vanuit de band het balletje omhoog, waar het de luchtopening dichthoudt
Over Schwalbe binnenbanden: De ene binnenband is de andere niet.
Luchtdrukstabiliteit: houdt luchtdruk langer vast
Een Schwalbe binnenband houdt de luchtdruk beduidend langer vast. De kwaliteit van de bestanddelen en de puurheid van het rubbermengsel zijn onderscheidend voor de kwaliteit van de binnenband. Alle binnenbanden worden voor het vulkaniseren in een mal gelegd en opgepompt. Alleen deze procedure waarborgt een gelijkmatige wandsterkte en een langdurige luchtdichtheid.
Betrouwbaarheid: oppompen en 24 uur testen
De consequente controle die de grootst mogelijke functiezekerheid biedt: alle binnenbanden worden opgepompt en zo 24 uur opgeslagen om ze op luchtdichtheid te testen