Deze binnenband is leverbaar twee variaties: AV ventiel (Motor ventiel) en HV ventiel (Hollands ventiel)
Over het AV ventiel, ook wel Schrader ventiel genoemd
Sommige fietsen, met name mountainbikes, zijn uitgerust met het ventiel dat ook bij auto's gebruikelijk is. Men noemt dit type ventiel ook wel een Schrader- of autoventiel. Een gewone Hollandse fietspomp (met knijper) past niet op dit ventiel, maar er zijn verloopnippels verkrijgbaar.
Het AV ventiel is ook leverbaar als type AV 13D: speciaal voor downhill
Voor inzet bij de extra ruige downhill. een versterkte ventielvoet beschermt tegen de gevreesde ventielafscheuring.
Over het HV ventiel, ook wel Dunlop of Blitz ventiel genoemd
Dunlop
Op Nederlandse fietsen was vanouds het Dunlopventiel gebruikelijk. Dit ventiel wordt ook vaak "Hollands ventiel" genoemd. Het bestaat uit een stalen buisje dat aan het uiteinde is afgesloten, maar dat aan de zijkant een opening heeft. Over het buisje heen is een stuk ventielslang geschoven. Dit is gemaakt van zeer elastisch materiaal. De lucht wordt met behulp van een fietspomp door de ingang in het buisje gepompt, waarna de luchtdruk de ventielslang opzij drukt en de lucht tussen het buisje en de ventielslang in de band instroomt. Door de luchtdruk in de band wordt de ventielslang strak tegen het buisje gedrukt, waardoor de lucht niet meer terug kan stromen. De ventielslang dient ook voor de afdichting tussen het eigenlijke ventiel en de aan de band bevestigde huls
Blitz
Het Dunlopventiel wordt thans nog weinig gebruikt. Het moderne Blitzventiel past in dezelfde binnenband en velg als een Dunlopventiel. Het heeft een klein balletje dat tijdens het oppompen door de luchtdruk naar beneden gedrukt wordt, waardoor de opening vrijkomt. Bij gebruik schiet door de overdruk vanuit de band het balletje omhoog, waar het de luchtopening dichthoudt